Naar hoofdinhoud
Wormerland

Hoe vraag ik het aan?

Uittreksel Basis Registratie Personen

Soms heeft u een uittreksel Basis Registratie Personen (BRP) nodig. U heeft dit uittreksel bijvoorbeeld nodig als u examen doet of zich wilt inschrijven voor een woning, school of opleiding. In het uittreksel staan in ieder geval uw naam, adres, woonplaats, geboorteplaats en geboortedatum. Daarnaast kunt u indien nodig ook andere gegevens uit de Basis Registratie Personen op het uittreksel laten vermelden. U kunt het uittreksel aanvragen als u staat ingeschreven als inwoner bij de gemeente.

Hoe vraag ik een uittreksel Basis Registratie Personen aan?

  • U kunt een uittreksel Basis Registratie Personen direct digitaal bij ons aanvragen (met uw DigiD).
  • Op vertoon van een geldig identiteitsbewijs kunt u het uittreksel Basis Registratie Personen ook afhalen bij het loket Burgerzaken van de gemeente. Om te voorkomen dat u in verband met drukte moet wachten, kunt u online een afspraak maken.
  • U kunt iemand machtigen om het uittreksel Basis Registratie Personen af te halen bij het loket Burgerzaken van de gemeente.
    • De gemachtigde moet meerderjarig zijn.
    • Een brief meenemen waarin u de reden van uw aanvraag weergeeft en waarin u toestemming geeft aan de gemachtigde om voor u een uittreksel Basis Registratie Personen af te halen.
    • Deze brief moet door u en de gemachtigde ondertekend zijn.
    • De gemachtigde moet ook de geldige identificatiebewijzen van u en gemachtigde meenemen.

Wanneer het u nog niet helemaal duidelijk is welk document u precies nodig heeft, helpen wij u graag bij het kiezen van het juiste document. Bij het aanvragen kunt u gebruik maken van de 'kieshulp afschriften, uittreksels en bewijzen'.

Overzicht vragen