Naar hoofdinhoud
Wormerland

Toezicht op de kwaliteit van de Wmo

Wet maatschappelijke ondersteuning (Wmo)

De gemeente is verantwoordelijk voor maatschappelijke ondersteuning aan inwoners. Dit is in de Wet maatschappelijke ondersteuning vastgelegd (Wmo). De Wmo zorgt ervoor dat u als inwoner zo lang mogelijk thuis kunt blijven wonen en andere mensen kunt ontmoeten.

Heeft u een vraag voor hulp of ondersteuning? Wij gaan met u het gesprek aan en kijken wat u nog zelf kunt, samen met uw netwerk (familie, vrienden, buren) of waar u extra ondersteuning bij nodig heeft van vrijwilligers of professionals.

Aanvragen
Is ondersteuning uit uw omgeving niet mogelijk of onvoldoende? Dan kunt u een Wmo-melding doen.
Dit doet u met het digitale meldingsformulier (hieronder)
Als u problemen heeft met het invullen van dit formulier, dan kunt u ook contact opnemen met het Sociaal Team

Telefonisch contact WMO
Van 08.30-11.30 (ma-vr) via 075 - 651 2100 (keuzemenu optie 1)

Toezicht op de kwaliteit van de Wmo

Op grond van de Wet maatschappelijke ondersteuning (Wmo) is de gemeente verplicht toezicht te houden op de uitvoering van de wet. De GGD Amsterdam voert het toezicht voor onze regio ui.
Het toezicht wordt uitgevoerd op verschillende onderdelen:

  • Signalen vanuit cliënten, gemeenten, professionals, media e.a.
  • Kwaliteit van geleverde diensten, zoals huishoudelijke hulp.
  • Goed verloop van het melden en afhandelen van calamiteiten.

Calamiteiten
Een calamiteit is een onverwachte gebeurtenis die ernstige schade kan veroorzaken. Een calamiteit of een verdenking op een calamiteit moet altijd worden gemeld. In onze gemeente doet u dat dus bij de GGD Amsterdam.

Wie kan een calamiteit melden?
U kunt een calamiteit melden als u, als: cliënt, ouders, mantelzorgers of medewerkers van een zorgaanbieder, zelf met een kritieke situatie te maken heeft. Het kan gaan over : niet vakkundig handelen, afspraken die niet worden nagekomen, gevaarlijke situaties voor cliënt of omgeving...
De toezichthouder bepaalt of er aanleiding is voor een onderzoek. Binnen drie werkdagen na de melding neemt de toezichthouder contact op met de melder.

Hoe kunt u een calamiteit melden?
U kunt een melding doen bij de GGD Amsterdam. Dit kan ook als u twijfelt .
GGD Amsterdam (toezichthouder), afdeling Hygiëne en Inspectie, Wmo-toezicht:

Overzicht vragen

Toezicht op de kwaliteit van de Wmo