Hoe kan ik mijn gegevens inzien en fouten melden?
Uittreksel Basis Registratie Personen
Soms heeft u een uittreksel Basis Registratie Personen (BRP) nodig. U heeft dit uittreksel bijvoorbeeld nodig als u examen doet of zich wilt inschrijven voor een woning, school of opleiding. In het uittreksel staan in ieder geval uw naam, adres, woonplaats, geboorteplaats en geboortedatum. Daarnaast kunt u indien nodig ook andere gegevens uit de Basis Registratie Personen op het uittreksel laten vermelden. U kunt het uittreksel aanvragen als u staat ingeschreven als inwoner bij de gemeente.
Hoe kan ik mijn gegevens in de Basis Registratie Personen inzien en en fouten melden?
Het is van groot belang dat de over u in de BRP opgenomen gegevens juist en actueel zijn. U kunt uw persoonlijke gegevens met uw DigiD inzien op de website mijnoverheid.nl.
U kunt ook een schriftelijk verzoek indienen (met kopie identiteitsbewijs). Richt uw verzoek om inzage aan loket Burgerzaken. Wij maken dan een afspraak met u voor de kosteloze inzage.
Twijfelt u eraan of uw gegevens correct zijn opgenomen in de gemeentelijke Basis Registratie Personen? Neem dan contact op met de gemeente.
Meldpunt Fouten in Overheidsregistraties (MFO)
Om u goed van dienst te kunnen zijn, gebruiken veel overheidsorganisaties uw gegevens: van de Belastingdienst en UWV tot aan uw gemeente. Het is dus belangrijk dat die gegevens kloppen. Soms gaat er iets fout. En dat kan vervelende gevolgen hebben. Hoe lost u dat op? Als u denkt dat er iets mis is met uw gegevens, neemt u altijd eerst contact op met de organisatie die verantwoordelijk is voor die gegevens. Komt u er niet uit? Meldt u bij het meldpunt Fouten in Overheidsregistraties (MFO).
Het MFO helpt inwoners, ondernemers en (semi)overheidsorganisaties bij het (laten) aanpassen van een fout in een overheidsregistratie. Het MFO is onderdeel van de Rijksdienst voor Identiteitsgegevens (RvIG).