Hoe vraag ik het aan?
Bijstandsuitkering
Is uw inkomen te laag om zelf in uw bestaan te voorzien? Dan kunt u op grond van de Participatiewet in aanmerking komen voor bijstand. Deze uitkering is bedoeld als tijdelijk vangnet voor noodzakelijke kosten, zoals huur, eten en drinken.
De gemeente helpt u met het vinden van een baan, zodat u weer zo snel mogelijk een zelfstandig inkomen heeft.
Hoe vraag ik een bijstandsuitkering aan?
Een uitkering vraagt u via de website 'werk.nl' digitaal aan bij het UWV, nadat u u via dezelfde site heeft ingeschreven als werkzoekende. Vervolgens maakt u een afspraak met de gemeente voor een intakegesprek.
Stap 1 voor het aanvragen van een bijstandsuitkering
- Wanneer u de pensioengerechtigde leeftijd nog niet heeft bereikt, dan gaat u naar 'werk.nl', de website van het UWV.
- Daar schrijft u zich in als werkzoekende, ook al bent u van mening dat u niet kunt werken.
- Vervolgens vraagt u een bijstandsuitkering aan via werk.nl.
- Pas wanneer u dit heeft gedaan kunt u een afspraak maken bij de gemeente voor een uitkering.
- Let op: dit gaat allemaal digitaal met uw DigiD, u gaat dus niet naar het UWV Werkplein in Zaandam.
- Heeft u de pensioen gerechtigde leeftijd? Dan verwijzen wij u door naar de SVB.
Stap 2 voor het aanvragen van een bijstandsuitkering
- Heeft u zich ingeschreven als werkzoekende op werk.nl en heeft u een bijstandsuitkering aangevraagd via dezelfde site?
- Dan vult u het formulier in in de link hieronder.
- Na het invullen zal een consulent van team maatschappelijke participatie van de gemeente telefonisch een afspraak met u maken voor een intakegesprek.
- U krijgt dan direct een toelichting over de verdere procedure.
Wat moet ik meenemen voor een uitkeringsaanvraag?
De volgende zaken neemt u mee naar het intakegesprek bij de gemeente:
- Identiteitsbewijzen van u en eventueel uw partner.
- Bewijzen van uw inkomen, ook van uw eventuele partner en kinderen.
- Bewijzen van uw schulden, ook van uw eventuele partner en kinderen.
- Bankafschriften van de laatste 3 maanden van uw spaarrekeningen en uw lopende rekeningen, ook van uw eventuele partner en kinderen.
- Bewijzen van uw arbeidsverleden.
- Ontslagbewijzen (indien van toepassing).
- Bewijzen van de beëindiging van een vorige uitkering (indien van toepassing).
- Het echtscheidingsvonnis (indien van toepassing).
- Een huurcontract (indien van toepassing).
Indien u een eigen woning heeft dient u het volgende ook mee te nemen:
- Koopakte.
- Hypotheekoverzicht met pro-resto stand.
- Polissen van afgesloten verzekeringen.