Naar hoofdinhoud
Wormerland

Hoe meld ik een rioolverstopping?

Melding woon- en leefomgeving

Het kan zijn dat u een melding heeft over uw woon- en leefomgeving. U kunt hierbij denken aan rondslingerend zwerfvuil*, afval, slechte of beschadigde bestrating, een kapotte lantaarnpaal, het overlopen van straatkolken, vernieling en/of overlast. Elke melding over uw woon- en leefomgeving is voor ons van waarde voor de verbetering van de kwaliteit van uw woon- en leefomgeving.

*/ Informatie over en aanvragen van hulpmiddelen om zelf zwerfafval te rapen vindt u hier 

Hoe meld ik een rioolverstopping?

Rioolverstopping

Is het riool bij u verstopt? De gemeente is verantwoordelijk voor het onderhoud van het riool in de openbare ruimte tot aan de grens van uw grond.

Om te voorkomen dat u voor hoge kosten komt te staan wanneer u zelf een rioolontstoppingsbedrijf inhuurt, neemt u bij rioolverstopping altijd eerst contact op met de gemeente. De gemeente is hiervoor 24/7 bereikbaar op het nummer: 075 - 651 21 00.

Wanneer u contact opneemt, kijken wij waar de verstopping zit:

  • Als deze buiten uw perceelgrenzen ligt en in de openbare ruimte, lossen wij de verstopping op en is de gemeente veelal verantwoordelijk voor de kosten;

  • Wanneer de verstopping buiten uw perceelgrenzen ligt en in de openbare ruimte, maar u belt zelf een ontstoppingsbedrijf, dan komen deze kosten in de meeste gevallen voor uw eigen rekening;

    Bel dus de gemeente om te beoordelen waar de verstopping zit. Hiervoor moet u wel eerst de ontstoppingsput op uw erf vrij graven. 
    Dit is een koppelstuk met deksel in het riool en kan 40 cm tot 1 meter onder de grond zitten. Als die plek niet op uw erf gemarkeerd is, kijk dan wat de meest logische plek is waar de afvoer van de wc uit uw woning naar het erf zit en ga graven. De medewerkers van onze buitendienst kunnen u alleen helpen als de put vrij is. Wij adviseren u om daarna de plek van de ontstoppingsput te markeren voor een eventuele volgende keer.

  • Constateren wij dat de verstopping binnen uw perceelgrenzen ligt dan moet u, of de verhuurder van uw woning, een ontstoppingsbedrijf inhuren om de verstopping op te lossen.

Verstopping straatkolken

Indien u klachten heeft over de afvoer van regenwater in uw straat, kunt u dit direct digitaal bij de gemeente melden met het formulier melding buitenruimte. Gaan uw klachten over een weg die de gemeente niet beheert, dan kunt u contact opnemen met de eigenaar of verhuurder van het woningblok.

Aanvraag rioolaansluiting

Een rioolhuisaansluiting vraagt u aan bij het KCC of via antwoord@over-gemeenten.nl. Er wordt dan contact met u opgenomen. De gemeente bepaalt de kosten van de rioolaansluiting, dit kan verschillen per woning.

U ontvangt een acceptgiro die vooraf betaald moet worden, waarna de gemeente overgaat tot aansluiting.  

Vraag de aansluiting tijdig aan, minimaal 3 weken voordat het pand in gebruik wordt genomen.